Dec 8, 2010

Kenali diri nescaya kamu akan mengenal tuhan!

Kongsi
Saya kira, mungkin pembaca selalu mendengar ungkapan ini, "Kenali dirimu nescaya kamu mengenal tuhan".Ungkapan ringkas ini sebenarnya membawa makna yang sangat besar di dalam kita mengenal tuhan. Di dalam artikel kali ini suka saya mengajak anda berfikir tentang kewujudan tuhan berdasarkan ungkapan di atas.

Di bawah ini beberapa buah kereta lama, kereta-kereta ini saya dapat hasil pencarian di Google. Kalau dilihat pada gambar kereta-kereta ini, logik akal kita boleh menerima bahawa kereta ini direka semasa zaman awal penciptaan kereta oleh adik beradik Ford.



Kereta ini perlu melalui banyak lagi penambah baikkan untuk menjadi kenderaan yang selesa dinaikki oleh pemandu dan penumpangnya. Kita sedia maklum, pereka kereta melakukan penambah baikkan kereta sedikit demi sedikit melalui pengalamannya. Sebagai contoh, suatu masa dulu kereta dicipta tanpa bumbung. Menyedari kepentingan kereta untuk melakukan perjalanan di masa hujan, maka bumbung ditambah, dengan itu pemandu boleh memandu kereta di dalam keadaan hujan tanpa risau bajunya menjadi basah. Begitu juga dengan perihal yang lain-lain.

Di dalam gambar kereta rekaan lama yang dipaparkan memiliki satu kekurangan yang sama pada ketiga-tiga kereta tersebut, namun kekurangan itu sudah diselesaikan dengan penambah baikkan seterusnya tiada lagi kekurangan begitu pada kereta moden hari ini. Apakah kekurangan itu? Perhatikan cermin hadapan ketiga-tiga kereta tersebut. Ya, ketiga-tiganya tiada dilengkapi dengan penyapu air! Bayangkan betapa susahnya pemandu apabila memandu di jalan yang berdebu ataupun dalam cuaca hujan?

Bagi membersihkan debu pada cermin hadapan, mereka terpaksa membawa kain buruk untuk mengelapnya setiap kali cermin tersebut kotor kerana jika tidak, ia akan mengganggu penglihatan pemandu dan boleh mengakibatkan kemalangan. Dalam keadaan hujan yang terlalu lebat pula, pemilik kereta ini tentu sekali tidak dapat melakukan perjalanan kerana walaupun keretanya dilengkapi dengan bumbung dan cermin hadapan, namun air hujan yang turun mencurah-curah di hadapan cermin keretanya akan mengakibatkan pandangannya terganggu dan kemalangan. Maka lebih elok dia berehat sahaja menunggu hujan reda jika sayangkan nyawanya.

Hasil dari pengalaman ini, pereka kereta mencipta penyapu air automatik di hadapan cermin kereta-kereta hari ini. Tidak cukup dengan itu, penyapu air ini juga dilengkapi dengan sistem air pancut untuk menambahkan lagi keberkesanannya di dalam membersihkan kekotoran dan debu yang terlekat pada cermin kereta. Hari ini, dengan hanya memetik suis dari dalam kereta sahaja pemandu kereta sudah boleh membersihkan cermin keretanya agar pandangan ketika memandu tidak terganggu. Malah kita boleh menambah bahan lain seperti sabun dan detergen pada air yang dipancutkan pada cermin kereta, maka kekotoran degil pada cermin kereta lebih mudah ditanggalkan disamping memberikan bahan pemantul cahaya matahari bagi mengurangkan silau ketika memandu dan sebagainya.

Jelas sekali cermin kereta dan sistem pembersihannya dicipta dengan teliti secara berperingkat melalui pengalaman. Sistem pada cermin kereta ini dicipta dan direka untuk menyenangkan pemandunya.

Sedarkah anda? Pada muka anda terdapat satu organ penting memiliki fungsi yang hampir serupa dengan apa yang diceritakan panjang lebar di atas? Apakah organ itu? Ya organ yang dimaksudkan ialah mata anda! Mata anda berfungsi memberikan pandangan yang terbaik untuk anda melakukan perjalanan ke pejabat, sekolah, pasar dan sebagainya. Malah ia juga memiliki penyapu air automatik untuk membersihkan debu-debu kotoran bagi memberikan pandangan yang terbaik untuk anda. Tidak cukup dengan itu, mata anda juga memiliki air pancutnya sendiri bagi membantu membersihkan mata. Terdapat juga bahan tertentu seperti enzyme, lemak, hormone dan lain-lain di dalam air mata untuk membunuh kuman, mencuci mata dan memelihara mata anda.
Jelas sekali mata anda juga dicipta dengan teliti sama seperti cermin hadapan kereta seperti yang diceritakan di atas. Namun mata anda tidak dicipta secara berperingkat, anda menerima mata anda sejak anda dilahirkan lagi. Bukan anda, bukan ibu bapa anda yang memikirkan dan merekacipta sistem pada mata anda bagi memudahkan dan menyenangkan anda. Anda tidak nampak siapa yang mencipta mata dan sistem pemeliharaannya, namun anda sedar ada yang menciptanya. Siapakah DIA itu?

Di dalam artikel ini saya membincangkan tentang mata sebagai objek di dalam kita mengenal diri. Di dalam artikel-artikel yang akan datang, saya akan membicangkan organ-organ yang lain. Semoga ada manfaat didalam menambahkan iman kita kepada kewujudan tuhan. Insya Allah.

Sekian.

9 comments:

  1. Salam,
    SubhanAllah,Terima kasih atas artikel yang sangat mengukuhkan iman di dada. Mohon izin untuk dikongsikan...
    Teruskan menulis...!

    ReplyDelete
  2. pendapat hamba yg hina ni pulak,
    kenalilah DIRI yg sebenar benar DIRI....
    diri yg didalam KITA ni haa....dia la yang mula2 jumpa DIA....jadi,kenalilah DIRI tu....
    =)

    ReplyDelete
  3. Kepada anon di atas, Mengapa perlu disusahkan
    untuk mengenal diri yang sebenar dirilah apalah.. bukankah dengan melihat diri kita, anggota badan kita, sistem badan kita, nescaya kita dapat melihat tanda-tanda adanya tuhan?
    DIRI sebenar apa yang kamu maksudkan?

    ReplyDelete
  4. pucuk paku dari paku,
    paku datang dari seberang,
    carilah Aku dalam aku,
    Aku hilag dalam terang...

    ReplyDelete
  5. Brgsiapa mengenal diri nescaya kenal Allah,apabila kenal Allah maka binasalah diri.
    Bila hari raya bersalam2an..Slmt Hr Ry,maaf zahir batin,maaf zahir batin..tanya apa zahir?apa batin?

    ReplyDelete
  6. mgkn anon dlm comment kedua memaksudkan DIRI tu roh..

    Yg zahir;perbuatan luaran..
    yg batin:apa yg tersirat dlm hati..

    ReplyDelete
  7. Apa2 pn...carilah guru utk mencari...!!

    ReplyDelete
  8. anak2 murid tok kenali ke semua nie??
    or anak2 murid baginda moktar?? :P

    ReplyDelete
  9. sila smbg artikel diatas .....kemane prginya penulis lame akak tgu ni..

    ReplyDelete

test