Dec 14, 2010

Kucing cerdik cegah kebakaran rumah!

Kongsi
Seekor kucing yang cerdik telah dinobatkan sebagai 'hero' selepas berjaya mencegah kebakaran rumah tuannya dengan cara membuka sebuah tingkap.

Kucing berusia 5 tahun itu, Pepper sememangnya tahu bagaimana untuk membuka tingkap bagi meloloskan diri untuk keluar pada saat tertentu yang diperlukannya. Kucing cerdik ini akan melompat ke tingkap dari atas dapur lantas dengan menggunakan kukunya, ia mampu memusingkan kunci (selak) tingkap.

Kebakaran kecil berlaku di saat tuan rumah keluar berbelanja untuk menyambut Christmas, mujurlah kucing bijak ini segera melompat untuk membuka tingkap membenarkan asap berbau 'sengit' terbebas dari dalam rumah tuannya yang kedap udara itu.

Kepulan asap berbau sengit dan debu mengejutkan jiran-jiran tetangga yang berhampiran lantas memanggil bomba. Sejurus kemudian, pihak bomba telah berjaya memadamkan kebakaran sebelum ianya merebak ke rumah-rumah yang lain.

Pemilik rumah, Sharon White berkata, "Kali pertama kucingnya menunjukkan kebolehan (membuka tingkap) pada satu parti jamuan makan malam, semua orang memberi tepukan gemuruh, saya rasa ia telah merangsangnya".

"Ia juga boleh melompat masuk semula melalui lubang tingkap yang sama dengan cara melompat secara melintang ke atas birai, maka dia boleh keluar dan masuk sesuka hatinya"

"Pepper masih lagi sedikit trauma akibat kenangan pahit itu, namun ia tetap makan dengan banyak."

Sharon dan suaminya Phil, seorang Radiologist di Hospital Torbay, Devon menerima Pepper lebih 4 tahun lepas daripada seorang jiran yang sudah tidak mampu untuk membelanya.

Laporan asal: Dailymail

1 comment:

test