Dec 13, 2010

Serangga sudah lama gunakan teknologi tenaga solar

Kongsi

Para penyelidik baru sahaja menemui bahawa sejenis serangga tabuan (Oriental hornet) mempunyai satu kebolehan unik untuk menggunakan sumber tenaga daripada matahari (tenaga solar).

Spesies penyengat besar ini memiliki struktur istimewa di dalam perutnya yang bertindak sebagai pemerangkap sinaran matahari, dan sejenis pigmen-pigmen yang boleh menukarkan tenaga yang diperolehinya.

Penemuan ini membantu di dalam menjelaskan mengapakah tebuan-tebuan ini memiliki satu garisan belang kuning yang tebal di badannya, dan mengapakah ia menjadi lebih aktif di siang hari terutama ketika cuaca panas (keamatan cahaya yang tinggi).

Ia juga akan mengubah pemahaman kita tentang bagaimanakah sistem metabolisma serangga berfungsi?

Penemuan ini telah dilaporkan di dalam sebuah jurnal sains Naturwissenschaften, yang dihasilkan oleh sepasukan penyelidik yang menjalankan kajian di Israel dan UK, diketuai oleh Dr Marian Plotkin dari Universiti Tel-Aviv.

Penyengat-penyengat biasanya paling aktif pada awal pagi, ia dilihat dua kali lebih aktif berbanding waktu-waktu lain di hari siang.

Tebuan Oriental, Vespa orientalis, dilihat lebih aktif di waktu tengah hari.

Penyelidik juga telah lama memperhatikan bahawa tebuan pekerja dari kalangan jenis Oriental, yang menggali lubang untuk membuat sarang di bawah tanah, memiliki kadar aktiviti menggali yang berkadar langsung dengan keamatan cahaya dari matahari.

Tebuan yang sekecil ini rupanya sudah lama menggunakan teknologi canggih untuk menjana tenaga daripada tenaga solar lebih awal sebelum manusia mengetahuinya. Saintis atau penyelidik manakah yang memasang teknologi ini pada perut tebuan?



Laporan asal: BBC - Earth News

2 comments:

  1. Saintis atau penyelidik manakah yang memasang teknologi ini pada perut tebuan? <--- LOL!

    Allahuakbar :)

    ReplyDelete
  2. kemane pegi penulis ini~~ xder idea dah ker....
    saye ttp akn menunngu artikel baru..

    ReplyDelete

test