Dec 12, 2010

Pakar genetik baru menyedari orang yang disangka kakak, adalah ibu kandungnya

Kongsi
Sepanjang hayatnya, Professor Sir Paul Nurse sedar bahawa dirinya amat berbeza berbanding ahli keluarganya yang lain. Dia bukan sahaja dilahirkan begitu lewat berbanding tiga adik beradiknya yang lain, malah hanya dia seorang sahaja yang cemerlang di dalam bidang akademik.

Di awal umurnya, minatnya begitu mendalam di dalam bidang sains kajian sifat, satu bidang yang tiada langsung kaitan dengan sama ada ayahnya, seorang mekanik di Kilang Makanan Heinz di Neasden, barat laut London, mahupun ibunya, seorang pekerja sambilan sebagai cleaner.

Tenggelam dengan keghairahannya semasa kecil, dia selalu menghabiskan masa di taman sambil memikirkan mengapakah daun pokok-pokok yang tumbuh di tempat redup lebih besar berbanding di tempat cerah? Semasa Sputnik 2 dilancarkan ke orbit di dalam tahun 1957, dia berdiri tidak berganjak di sebuah taman berdekatan rumah keluarganya, sambil memerhatikan Satelit kedua milik Soviet Union itu berlepas melintasi langit. Sepanjang dia membesar, dia selalu ghairah memikirkan secara logik, dari manakah asal benda-benda di sekelilingnya?

Sungguh mengejutkan sekali rupanya Sir Paul ini lebih tertarik terhadap keganjilan kepada genetiknya sendiri berbanding yang lain-lain. Sebagai seorang pemenang Anugerah Nobel bidang genetik yang juga baru menjawat jawatan sebuah badan diraja, tugasnya adalah untuk mencari dan mengkaji bagi memahami peranan yang dimainkan oleh DNA.

Namun secara tidak sengaja tiga tahun lepas dia menyedari bawaha dirinya telah ditipu berkenaan dengan hal sebenar genetiknya sendiri.

"Saya sentiasa berminat dengan genetik saya sendiri kerana sayalah satu-satunya ahli keluarga yang ganjil berbanding yang lain. Walaupun saya seorang pakar genetik, namun ahli keluarga berjaya menyembunyikan rahsia genetik saya selama lebih setengah abad" Katanya sambil tersenyum sinis.

Pendedahan itu bermula apabila Sir Paul, kini berumur 61, memohon kad hijau daripada US Department of Homeland Security yang akan membolehkannya menetap di US. Semasa dia menetap di Amerika selama 3 tahun dan juga menjawat jawatan sebagai presiden di New York’s Rockefeller University, permohonannya tidak diluluskan membuatkannya terkejut. Dia diberitahu bahawa terdapat masaalah pada sijil lahirnya berbentuk ringkas yang mana didapati tidak mengandungi nama ibu bapanya. Maka dia mula memohon sijil lahir penuh.

Hal ini akhirnya mendedahkan bahawa orang yang selama ini dipanggil kakak di dalam keluarganya merupakan ibu kandungnya sendiri, manakala orang yang selama ini disangka adalah ibu bapa sebenarnya adalah datuk dan neneknya. Makcik Paul mendedahkan bahawa pada tahun 1948, ibunya telah mengandungkannya dan melahirkannya. Demi mengelakkan keluarganya mendapat malu besar, maka datuk dan neneknya memelihara Paul seperti anak kandungnya sendiri.

Sumber asal : Dailymail

3 comments:

  1. naseb baik akhirnya dia dapat tau kebenaran...

    ReplyDelete
  2. comel paul masa kecik..smpai tua pun nmpak comel..kan..kan

    ReplyDelete
  3. dgn kata lain, anak luar nikah la yer..kesian..

    ReplyDelete

test