Dec 11, 2010

Benih suami atau isteri yang menentukan jantina bayi?

Kongsi
Artikel ini mungkin memberikan sedikit panduan kepada pembaca di luar sana sama ada yang sudah berkahwin mahupun belum. Kali ini saya ingin membincangkan tentang kejadian jantina bayi di dalam rahim ibu. Tentu sesekali anda pernah terfikir, benih suami ataupun isteri yang menentukan jantina bayi? Dan saat bilakah ia ditentukan?

Melalui ilmu genetik, ilmu sains moden telah menjelaskan tentang penentuan jantina bayi hasil kajian benih manusia. Saya kira semua pembaca dapat memahami konsep sains di dalam artikel ini kerana saya sekadar menggunakan ilmu sains Sekolah Menengah iaitu di dalam sukatan mata pelajaran sains di bawah topik Persenyawaan dan Pembiakan yang diajarkan sewaktu Tingkatan 3.

Sel-sel pembiakan lelaki dan wanita

Terdapat 2 jenis sel pembiakan (sperma) bagi lelaki. Dua jenis sperma ini dihasilkan di organ pembiakan lelaki membawa 2 jenis faktor genetik yang digelar X ataupun Y. Setiap sperma ini hanya membawa satu jenis faktor penentuan jantina iaitu sama ada X ataupun Y.


Manakala sel pembiakan wanita (ovum) pula, hanya memiliki satu jenis faktor penentuan jantina iaitu digelar faktor X. Inilah satu-satunya benih yang dihasilkan di dalam sistem pembiakan wanita.


Semasa proses persenyawaan, jutaan sperma dari lelaki yang terdiri daripada sperma-sperma yang membawa faktor X atau faktor Y masing-masing akan menghampiri ovum untuk menjalani proses seterusnya dan menghasilkan bayi. Di dalam proses persenyawaan yang normal, hanya satu daripada jutaan sperma-sperma ini yang akan berjaya menembusi ovum dan terpilih sebagai sperma paling kuat 'strong' untuk disenyawakan dengan ovum.

Maka faktor Y atau X daripada benih lelaki akan bergabung dengan satu-satunya faktor X yang terdapat pada benih perempuan. Sekiranya faktor Y dari sperma yang bergabung dengan faktor X pada ovum, maka kelak bayi lelaki akan terhasil dengan gabungan XY ini. Sebaliknya bayi perempuan akan terhasil dengan gabungan XX.

Penjelasan ringkas ini menunjukkan bukti bahawa jantina bayi sama ada lelaki mahupun perempuan adalah ditentukan oleh benih yang dipancarkan dari lelaki. Ini kerana benih yang dipancarkan ini menawarkan pilihan sama ada faktor X atau faktor Y untuk bergabung dan disenyawakan di dalam ovum yang hanya menyediakan faktor X. Sebaliknya ovum hanya menunggu benih yang dipancarkan sebelum jantina bayi dapat ditentukan.

Satu lagi pengertian dari penjelasan ini ialah, jelas sekali di sini, jantina bayi manusia ditentukan semasa benih dipancarkan iaitu bergantung kepada sperma sama ada membawa faktor X atau Y.

Teringat saya kepada kata-kata pensyarah semasa mempelajari subjek genetik di semester satu di universiti dahulu, "For those husbands-to-be, dont ever blame your wife for undesired sexs of your babies!".

Bertitik tolak dari bapa ilmu genetik dunia, Johan Greagor Mendel, terima kasih kepada kemajuan ilmu genetik dan sains moden, dengan adanya microskop elektron yang berharga jutaan ringgit ditambah dengan para penyelidik yang sanggup menghabiskan masa serta puluhan ribu ringgit untuk melanjutkan pelajaran ke universiti maka struktur kromosom yang membawa faktor X dan Y dapat dikaji dengan teliti bagi mengesahkan bahawa suamilah yang menentukan jantina bayi hasil perkongsian hidup di dalam sesebuah perkahwinan.


Namun apa yang menarik di sini, tanpa mikroskop elektron, tanpa ilmu genetik moden, tanpa rujukan dan bimbingan daripada ilmuan yang bijak pandai. Junjungan besar nabi kita Rasulullah S.A.W yang tidak pandai membaca (ummi') telah menjelaskan tentang konsep penentuan jantina ini di dalam sepotong ayat ringkas dari Al-Quran secara tepat dan padat.

“Dan Dialah (Allah) yang menciptakan pasangan-pasangan lelaki dan perempuan (jantan dan betina) daripada nutfah (benih) sewaktu ianya dipancarkan
[Surah An-Najm 53:45-46]


Di sini saya ingin melanjutkan lagi pemahaman ini kepada tambahan sistem penentuan jantina untuk organisma-organisma yang lain. Sebagai contoh selain sistem XY pada manusia, terdapat system ZW pada burung, sistem haplo-diploid pada lebah dan sistem X-O pada serangga tertentu di dalam menentukan jantina generasi organisma-organisma tadi. Setiap satu daripada sistem-sistem ini mempunyai konsep yang serupa dengan system XY pada manusia iaitu jantina anak adalah ditentukan oleh 'benih yang dipancarkan'.

Anda boleh dengan mudah mengesahkan fakta menakjubkan ini melalui rujukan kepada pelbagai buku-buku genetik. Adalah jelas bahawa Al-Quran adalah firman Pencipta. Fakta ini telah berada di dalam Al-Quran semenjak 1400 tahun dahulu, sebelum Bapa Genetik Greggor Johann Mendel melalui penemuan istimewanya telah mempelopori pengetahuan Genetik kita hari ini.

Rujukan: GENETICS analysis and principles by ROBERT J.BROOKER page 64

16 comments:

  1. another crap bullshit

    even the romans knew this earlier than mohammed. romans superceeded your prophet by a few hundred years

    can i then say that Roman Paganism is TRUER than Islam

    i am just using the logic u just used

    no turning back now

    It is clear that ZEUS is the one true god

    ReplyDelete
  2. Richard Dawkins, U just told ur opinion based on your noble words? ha ha ha common give us the proof. even kindergarten kids can speak like u... lol

    ReplyDelete
  3. do they predict the future like mohammed did?

    eg:
    1.there will be a lot of musician in the future(now)
    2.the number of Tower skyscraper increasing
    3.people are dressed but the truth is they're naked(the one who showed up their shape of their body)

    a lot of thing that he predicted and it is happening now.

    ReplyDelete
  4. even the romans yeah? show me the fact, dont just trolling here lol!

    anyone can say what they want duh.

    ReplyDelete
  5. we people, not going to reject the truth if it is really the truth. If u really wanna have a good debate on this issue, I am waitting..
    U deserve my time for this so called logical thinking as u said. Dont write like a druken...

    ReplyDelete
  6. knew earlier doesn't mean truer..

    this a fact. a Allah creation that all mankind must know!

    ReplyDelete
  7. you so stupid richard....

    ReplyDelete
  8. hahahaha..Richard Dawkins..
    that's a really good joke..

    ReplyDelete
  9. hahaha..roms, christians, jews..they all already know that prediction of al-Quran and prophet Muhammad is the greatest and always true and correct. but they still don't want to accept. and give lots of craps. that is what we call as "ego" right? =p

    ReplyDelete
  10. Don't start attacking the guy. This will just add fuel to the 'Muslims are violent' theory.

    ReplyDelete
  11. But he's kind of rude

    ReplyDelete
  12. To Richard Dawkins: Dont be rude to order religion if u dont want us to be rude to your religion... please respect others if u want us to respect u back ok...it is not muslim are violent but they are...we doesnt bother them at all but they are...plz think wisely!

    ReplyDelete
  13. Anyway...this is SOO GOOD ! ALLAH is the Greatest among others !!!

    ReplyDelete
  14. good article..keep it up..

    ReplyDelete

test